Rozwiązanie problemu pękającej membrany V-FORCE 3 w motocyklach KTM z serii SX/EXC

W tym wpisie chciałbym krótko przedstawić rozwiązanie problemu notorycznie pękającej dolnej membrany V-FORCE* 3 w motocyklach KTM z serii KTM SX/EXC. Gdy w 2016 r. zaczęliśmy produkować zamienniki tych membran, dość szybko zostaliśmy zalani falą reklamacji. Co ciekawe produkowaliśmy wówczas kilkanaście typów membran (dziś już kilkadziesiąt!) i szybko się okazało, że jedyne reklamacje dotyczą zamienników membran V-FORCE 3 w rozmiarze 56 x 46mm, aktualnie oznaczanych w ofercie CompoTec jako No.9 (oznaczenie oryginalnych listków Moto Tassinari: 3P602H). Nieco więcej czasu zajęło nam zrozumienie faktu, że membrany No.9 wykorzystywane są praktycznie tylko w motocyklach KTM z serii SX oraz EXC. Na koniec okazało się, że z czterech membran składających się na zawór V-FORCE 3 w 99,9% przypadków pękała wyłącznie dolna membrana znajdująca się najbliżej karteru silnika (Rys.1). Zgodnie z relacjami klientów, zdarzały się przypadki, że dolna membrana rozpadała się po pierwszym odkręceniu manetki do oporu i nie wytrzymywała nawet 1mth!

Rys.1. Uszkodzenie dolnego listka membrany V-FORCE 3 jest typowe dla motocykli KTM serii SX/EXC.

Opisany wyżej problem dał nam się porządnie we znaki i zmusił do poszukiwań rozwiązania. Udało się to dzięki kilku właścicielom motocykli KTM SX/EXC z całej Polski, którzy zdecydowali się z nami współpracować przy testach w zamian za darmowe zaopatrywanie w kolejne membrany. Dość szybko okazało się, że pękająca dolna membrana V-FORCE 3 jest plagą tego modelu – niezależnie czy jest to membrana oryginalna, czy też zamiennik. Wydaje się, że tuningowy zawór V-FORCE 3 nie został zbyt dobrze zaprojektowany pod kątem motocykli KTM z serii SX/EXC. W efekcie dolny listek membrany znajduje się bardzo blisko karteru i może się o niego obijać, co prowadzi do jej szybkiego zniszczenia. Ze względu na tolerancje wykonania elementów każdy motocykl jest nieco inny – w niektórych problem jest zauważalny po dłuższym czasie, w innych dolna membrana rozpada się prawie natychmiast. Warto zwrócić uwagę, że problem został prawdopodobnie dostrzeżony przez producenta zaworu V-FORCE firmę Moto Tassinari z USA. Otóż zawory z serii V-FORCE 3 nie posiadają ograniczników wychylenia zewnętrznych listków, co w niekorzystnych warunkach umożliwia ich uderzanie o karter, podczas gdy w zaworach z najnowszej serii V-FORCE 4 wprowadzono ograniczniki (Rys.2).

Rys.2. Porównanie zaworu V-FOCE 3 z najnowszym V-FORCE 4, w którym wprowadzono ograniczniki wychylenia listków.

Poprzez testy udało się nam opracować rozwiązanie dla opisanego wyżej problemu. Oferujemy je od połowy 2018 r. i sprawdza się ono dla zdecydowanej większości klientów. Otóż dla motocykli KTM z serii SX/EXC z membraną V-FORCE 3 zalecamy wymianę wszystkich listków w zaworze na tzw. „komplet mieszany”. Komplet taki składa się z listów o zróżnicowanej sztywności. W jego skład wchodzą 3szt. listków z włókna węglowego o grubości 0.35mm (mniejsza sztywność) i 1szt. listka z włókna węglowego o grubości 0.45mm (większa sztywność). Listek o większej grubości/sztywności należy zainstalować od strony karteru, a pozostałe trzy w środku na górze zaworu. Taka mieszanka sprawia, że dolny, sztywniejszy listek wychyla się mniej, co ogranicza prawdopodobieństwo jego uderzenia o karter. Oprócz tego podczas instalacji nowych listków należy upewnić się, że są one ciasno zapięte w obudowie zaworu. Jest to szczególnie istotne w przypadku dolnego listka. Jeśli występują luzy, to klienci radzą sobie z nimi albo poprzez dorobienie podkładki ze starego listka, albo poprzez dogięcie na ciepło (np. za pomocą opalarki) tworzywa sztucznego tworzącego korpus zaworu.

Z naszego dotychczasowego doświadczenia wynika, że instalacja kompletu mieszanego V-FORCE 3 No.9 naszej produkcji, zgodnie z instrukcją powyżej, znacząco wydłuża życie dolnego listka membrany w motocyklach KTM z serii SX/EXC. Niektórzy klienci przejeździli na takich kompletach po kilkadziesiąt godzin intensywnej jazdy, a membrany wciąż mają się dobrze.

P.S. Przedstawione powyżej rozwiązanie sprawdza się dla większości naszych klientów, ale nie dla wszystkich. Trudno powiedzieć, dlaczego. Może to wynikać zarówno z tolerancji wykonania elementów w danym motocyklu, jak też zdolności manualnych i pomyślunku osoby, która wymieniała membrany. Jedno jest pewne: problem wynika z połączenia zaworu V-FORCE 3 (z listkami w rozmiarze 56 x 46mm) z motocyklem KTM serii SX/EXC, a nie z jakości listków produkowanych przez CompoTec. Jeśli ktoś ma wątpliwości, to bardzo mocno sugerujemy kupić oryginalne membrany i zebrać własne doświadczenia. 😉

*Zawór membranowy V-FORCE jest zastrzeżoną nazwą handlową należącą do firmy Moto Tassinari. Wszelkie inne przywołane nazwy handlowe i/lub marki są własnością odrębnych podmiotów i zostały podane wyłącznie w celu pokazania kompatybilności.

Komentarze są wyłączone.