Poniższy wpis powstał w połowie 2018 r. z myślą o problematycznej membranie V-FORCE* 3 o wymiarach 56 x 46mm, używanej w motocyklach marki KTM z serii SX/EXC. W grudniu 2022 r. wpis został zaktualizowany, aby przedstawić klientom dodatkowe ulepszenia wdrożone przez firmę CompoTec. Mają one na celu zwiększenie żywotności wszystkich z oferowanych przez nas listków membran serii V-FORCE 3 oraz V-FORCE 4. Pełen asortyment oferowanych listków znajduje się tutaj: https://allegro.pl/uzytkownik/compotec
Oryginalny artykuł z 2018 r. dotyczący membran V-FORCE 3 w motocyklach KTM z serii SX/EXC:
W tym wpisie chciałbym krótko przedstawić rozwiązanie problemu notorycznie pękającej dolnej membrany V-FORCE 3 w motocyklach KTM z serii KTM SX/EXC. Gdy w 2016 r. zaczęliśmy produkować zamienniki tych membran, dość szybko zostaliśmy zalani falą reklamacji. Co ciekawe produkowaliśmy wówczas kilkanaście typów membran (dziś już kilkadziesiąt!) i szybko się okazało, że jedyne reklamacje dotyczą zamienników membran V-FORCE 3 w rozmiarze 56 x 46mm, aktualnie oznaczanych w ofercie CompoTec jako RV-No.9-VF3-MIX (oznaczenie oryginalnych listków Moto Tassinari: 3P602H). Nieco więcej czasu zajęło nam zrozumienie faktu, że membrany 3P602H wykorzystywane są praktycznie tylko w motocyklach KTM z serii SX oraz EXC. Na koniec okazało się, że z czterech membran składających nie za zawór V-FORCE 3 w 99,9% przypadków pękała wyłącznie dolna membrana znajdująca się najbliżej karteru silnika (Rys.1). Zgodnie z relacjami klientów, zdarzały się przypadki, że dolna membrana rozpadała się po pierwszym odkręceniu manetki do oporu i nie wytrzymywała nawet 1mth!
Opisany wyżej problem dał nam się porządnie we znaki i zmusił do poszukiwań rozwiązania. Udało się to dzięki kilku właścicielom motocykli KTM SX/EXC z całej Polski, którzy zdecydowali się z nami współpracować przy testach w zamian za darmowe zaopatrywanie w kolejne membrany. Dość szybko okazało się, że pękająca dolna membrana V-FORCE 3 jest plagą tego modelu – niezależnie czy jest to membrana oryginalna, czy też zamiennik. Wydaje się, że tuningowy zawór V-FORCE 3 nie został zbyt dobrze zaprojektowany pod kątem motocykli KTM z serii SX/EXC. W efekcie, dolny listek membrany znajduje się bardzo blisko karteru i może się o niego obijać, co prowadzi do jej szybkiego zniszczenia. Ze względu na tolerancje wykonania elementów każdy motocykl jest nieco inny – w niektórych problem jest zauważalny po dłuższym czasie, w innych dolna membrana rozpada prawie natychmiast. Warto zwrócić uwagę, że problem został prawdopodobnie dostrzeżony przez producenta zaworu V-FORCE firmę Moto Tassinari z USA. Otóż zawory z serii V-FORCE 3 nie posiadają ograniczników wychylenia listków, co w niekorzystnych warunkach umożliwia ich uderzanie o karter, podczas gdy w zaworach z najnowszej serii V-FORCE 4 wprowadzono ograniczniki (Rys.2).
Poprzez intensywne testy udało się nam opracować rozwiązanie dla opisanego wyżej problemu. Oferujemy je od połowy 2018 r. i sprawdza się ono dla zdecydowanej większości klientów. Otóż dla motocykli KTM z serii SX/EXC z membraną V-FORCE 3 zalecamy wymianę wszystkich listków w zaworze na tzw. „komplet mieszany” dostępny w naszej ofercie jako RV-No.9-VF3-MIX. Komplet taki składa się z listów o zróżnicowanej sztywności. W jego skład wchodzą 3szt. listków z włókna węglowego o grubości 0.35mm (mniejsza sztywność) i 1szt. listka z włókna węglowego o grubości 0.45mm (większa sztywność). Listek o większej grubości/sztywności należy zainstalować od strony karteru, a pozostałe trzy w środku i na górze zaworu. Taka mieszanka sprawia, że dolny, sztywniejszy listek wychyla się mniej, co ogranicza prawdopodobieństwo jego uderzenia o karter. Oprócz tego, podczas instalacji nowych listków należy upewnić się, że są one ciasno zapięte w obudowie zaworu. Jest o szczególnie istotne w przypadku dolnego listka. Jeśli występują luzy, to klienci radzą sobie z nimi albo poprzez dorobienie podkładki ze starego listka, albo poprzez dogięcie na ciepło (np. za pomocą opalarki) tworzywa sztucznego tworzącego korpus zaworu.
Przedstawione powyżej rozwiązanie sprawdziło się dla setek naszych klientów, jakkolwiek w kilku przypadkach nie zadziałało. Może to wynikać zarówno z tolerancji wykonania elementów w danym motocyklu, ale też zdolności manualnych i pomyślunku osoby, która wymieniała membrany. Jedno jest pewne: problem wynika z połączenia zaworu V-FORCE 3 (z listkami w rozmiarze 56 x 46mm) z motocyklem KTM serii SX/EXC, a nie z jakości listków produkowanych przez firmę CompoTec. Jeśli ktoś ma wątpliwości, to bardzo mocno sugerujemy kupić oryginalne membrany i samemu się przekonać! 😉
Z naszego dotychczasowego doświadczenia wynika, że instalacja „kompletu mieszanego” RV-No.9-VF3-MIX naszej produkcji, zgodnie z instrukcją powyżej, znacząco wydłuża życie dolnego listka membrany w motocyklach KTM z serii SX/EXC. Niektórzy klienci przejeździli na takich kompletach po kilkadziesiąt motogodzin, a membrany nadal są w idealnym stanie.
Aktualizacja z grudnia 2022 r. dotycząca wszystkich listków membran V-FORCE 3 oraz V-FORCE 4 z oferty CompoTec:
Po kilku latach zbierania nowych doświadczeń z różnymi modelami membran V-FORCE 3 & V-FORCE 4 w motocyklach o pojemności 125ccm i większej, nasz wniosek jest jednoznaczny: wszystkie wykazują tendencję do szybszego pękania/zużycia dolnego listka w porównaniu z trzema pozostałymi. Problem jest najpoważniejszy dla opisanej wyżej membrany V-FORCE 3 o wymiarach 56 x 46mm, używanej głównie w KTM SX/EXC, jakkolwiek inne modele membran też nie są od niego w 100% wolne. Ograniczniki wychyleń stosowane w membranach serii V-FORCE 4 poprawiają sytuację, ale nie rozwiązują problemu. Dolny listek, co prawda, nie pęka od uderzania o karter, jednak potrafi szybko się deformować i tracić szczelność. We wszystkich przypadkach pomaga zróżnicowanie sztywności listków poprzez wprowadzenie „kompletu mieszanego” składającego się z dolnego listka o grubości 0.45mm i trzech pozostałych listków o grubości 0.35mm. Grubszy dolny listek musi być zainstalowany od strony bloku silnika (karteru) niezależnie od marki/modelu motocykla!
Z w/w powodów, począwszy od stycznia 2023 r., w ofercie firmy CompoTec dostępne będą wyłącznie „komplety mieszane” listków do wszystkich oferowanych przez nas membran serii V-FORCE 3 i V-FORCE 4 stosowanych w motocyklach o pojemności 125ccm i większej. Jednocześnie wprowadzimy możliwość zakupu pojedynczych listków do takich kompletów. Ma to na celu zapewnienie klientom, którzy wcześniej kupili od nas „komplety mieszane”, możliwości znacznie tańszego serwisu poprzez wymianę wyłącznie zużytych listków. Osobom, które nie zakupiły od nas „kompletu mieszanego”, a pomimo to zdecydują się na zakup pojedynczych listków naszej produkcji do membrany innego producenta (w celu krótkoterminowego ograniczenia kosztów serwisu), nie dajemy żadnej gwarancji, że takie połączenie będzie poprawnie działać. Uprzejmie przypominamy, że do przyjęcia ewentualnej reklamacji wymagamy od klienta przesłania pełnego kompletów listków, który pracował w zaworze.
Lista aktualnie dostępnych „kompletów mieszanych”:
V-FORCE 3, rozmiar 56 x 46mm, nr katalogowy CompoTec RV-No.9-VF3-MIX: https://allegro.pl/oferta/ktm-sx-exc-listki-membrana-zawor-v-force-3-10694199631
V-FORCE 3, rozmiar 64 x 47mm, nr katalogowy CompoTec RV-No.10-VF3-MIX: https://allegro.pl/oferta/plytki-listki-membrana-zawor-v-force-3-64x47mm-10701289338
V-FORCE 4, rozmiar 64 x 45.5mm, nr katalogowy CompoTec RV-No.36-VF4-MIX: https://allegro.pl/oferta/v-force-4-64×45-5mm-plytki-listki-membrany-zaworu-13091204525
V-FORCE 4R, rozmiar 58 x 44mm, nr katalogowy CompoTec RV-No.89-VF4R-MIX: https://allegro.pl/oferta/v-force-4r-58x44mm-plytki-listki-membrany-zaworu-13090775229
*Zawór membranowy V-FORCE jest zastrzeżoną nazwą handlową należącą do firmy Moto Tassinari. Wszelkie inne przywołane nazwy handlowe i/lub marki są własnością odrębnych podmiotów i zostały podane wyłącznie w celu pokazania kompatybilności.